niedziela, 26 lutego 2012

Klanarchia: Bazyliszek



Kościsty stanął przed zejściem w dolinę. Biała wata mgły oblepiała niewyraźne kształty w dole. Oto skamieniali śmiałkowie, którzy odważyli się stawić czoła upiorowi. Żerca ciężko przełknął ślinę. Słowo się rzekło, a soldaci dotrzymują słowa. Milczek patrzył na niego jak zawsze bez słowa. W końcu skinął głową w kierunku kłębiących się poniżej mlecznych oparów, jakby pytając: „To idziemy?”

- Idziemy! – stwierdził Kościsty bardziej szorstko niż zamierzał.

Odchrząknął i ruszył przodem. Egzorcysta szedł tuż za nim trzymając laleczki-fetysze w gotowości. Mijali kamienne posągi ukazujące ludzi w najróżniejszych pozach. Kiedyś ich skóra była miękka, czuła powiew wiatru i krople deszczu. Teraz stali równie niewzruszenie jak ich skamieniała krew.

Szli dalej Lasem Posągów, mijając kolejne majączące w mgle bryły, zupełnie jakby przedzierali się przez prastary bór. Wilgoć osiadała na twarzach i ubraniach. Wirujące białe opary wprawiały w ruch nieruchome postacie. Nagle w ciszę wdarł się odgłos uderzających o siebie kamieni. Huk lawiny narastał. Egzorcysta ogłuszony zasłonił uszy. Wśród tętniącej mlecznej waty zamajaczył ciemniejszy kształt. Zalśniły szkarłatem oczy. Z gardła Milczka wyrwał się krzyk…

Wiatr mieszał białe opary zakrywające Las Posągów. Wilgoć osiada na zimnym kamieniu. Gdyby ktoś mógł ocenić jego kształt, zdziwiłby się jaka ręka go uformowała. Nieznany autor oddał wiernie przerażenie malujące się na twarzach posągów. Uważniejszy obserwator zauważyłby również rozrzucone u stóp posągu laleczki ozdobione mistycznymi znakami. Gdyby tylko ktoś żywy tu dotarł…

Trudno powiedzieć kto sprowadził Bazyliszka. Być może skorzystał, z którejś otwartej Bramy do Bezmiaru i wraz innymi upiorami dostał się do naszego świata. Pojawia się często w miejscach dawnych kultów lub opuszczonych ruinach. Niektórzy rytualiści twierdzą, że czerpie on moc z emocji, jakimi przesiąknięte jest dane miejsce. Upiór sam w sobie nie jest agresywny, lecz jeśli ktoś wkracza w jego domenę już z niej nie wychodzi.

Prawdziwą siłą upiora jest jego zdolność przemieniania ludzi wkamienne posągi. Domena upiora jest zwykle pełna skamieniałych stworzeń i zawsze otoczona gęstą mgłą. Kilkukrotnie udało się przepłoszyć Bazyliszka z jego siedliska, lecz nikomu nie udało się zobaczyć jak wygląda w postaci Morfa. Świadkowie, którzy uniknęli smutnego losu zamienienia w kamień, mówią zwykle tylko o wielkim cieniu majączący we mgle i gorejących oczach.

Bazyliszek

 5
 7 
 3 
 12 

Moc 17

Zdolności: Morf, Nawiedzenie, Prześladowca, Przyczajony, Mroczna arkana (zaklinanie ciała)

Dary Ciemności: Ślepia, Płaszcz Mroku

Znaki:  Gęsta mgła, Nienaturalna cisza.

poniedziałek, 20 lutego 2012

Klanarchia: Ród a klan #2: rody a Rodziny

Małe dojaśnienie do poprzedniego wpisu:

klany, jako coś nadrzędnego a nie potencjalnie równorzędnego z rodami,


No tak. Porównam to bardzo prosto - klan to u mnie taka mieścina. W zależności od wielkości, to albo mała wioska, albo miasteczko. Na wsi jak na wsi - każdy każdego zna i każdy jakoś tam jest spokrewniony. Tak jest u mnie w klanach. No ale na wsi nie każdy nosi takie samo nazwisko, więc przenosząc analogię, nie każdy jest z tego samego rodu, mimo jednego klanu-wsi.

i to coś co jest często "multirodzinne"


Może nawet nie w tą stronę. Po prostu możesz być członkiem klanu rytualistów, ale protoplastą twojego rodu będzie soldat, który za kochał się w rytualistce i został. W takim wypadku zachowujesz się jak rytualista, ale jak zrobisz coś porywczego, to reszta klanu stwierdzi, że to przez płynącą w tobie soldacką krew.

cd.



Rody a Rodziny

Zgodnie z obietnicą powracam do tematu. Jak się więc przedstawia zależność między Rodzinami a rodami? Co jest ważniejsze w każdej z Rodzin - klan czy ród? Społeczność czy wspólna krew?

Kompanie Soldackie

Wśród soldatów najważnijeszy jest klan, a jego symbolem jest sztandar. Choć oczywiście każda kompania składa się z co najmniej kilku rodów, to jednak mają one o wiele mniejsze znaczenie niż w innych Rodzinach. Oczywiście gdy naszym przodkiem był bohater Kompanii nasze zdanie będzie miało większy posłuch niż przeciętnie. Podobnie jest, gdy ktoś z naszego rodu zdradzi sztandar. Wówczas zmazać skazę i oczyścić imię to sprawa piorytetowa. Wówczas nie liczą się więzy krwi.

Podsumowując: choć chwała przodków spływa również na nas, to jednak najważniejszy jest klan.

Technoklany

Każdy wie, że technoklanyci to wspaniali fachowcy. Jednak jak widzę tę Rodzinę? Technoklratyczna społeczność podzielona na kasty, gdzie „na chleb” pracuje cała rzesza najuboższych w wiedzę, za mało inteligentych, lub po prostu niewolników. Wyższa kasta zgłębia kolejne dziedziny wiedzy wydartej z gardła przeszłości. Jak ładnie zostało to ujęce w podręczniku: „już w momencie narodzin człowieka określamy, czym będzie się zajmował.” Oznacza to ni mniej ni więcej, że to kim byli twoi rodzice determinuje to kim będziesz w przyszłości. Jeśli cały ród zawsze zgłębiał wiedzę technomancką, będziesz technomantą. Jeśli rodzice są szabrownikami, ty również nim zostaniesz.

Podsumowując: rodowód bardzo ważny, bo determinuje twoją przyszłość i poważanie jakim będziesz się cieszył.

Zakon Rytualistów

Wśród rytualistów najważniejsza jest Rodzina. Co za tym idzie – nieważne kim byli twoi przoskowie ani z jakiego klanu się wywodzisz. Wszyscy rytualiści mają aktywnie walczyć z Ciemnością. Jeśli twój przodek dokonał czegoś wielkiego trafi do kanonu egzarchów. Stąd w każdym klanie oprócz egzarchów znanych z podręcznika znajdziemy kilku charakterystycznych tylko dla danej społeczności, lub kilku sąsiadujących klanów. Natomiast Rzecznicy poszczególnych rodów stają się liturgistami, którzy doradzają metropolicie.

Podsumowując: wśród rytualistów powstała pewna równowaga ważności między klanem a rodem.

Hanza

Z hanzytami jest problem, bo jednocześnie bardzo ważny jest dla nich ród, a jednocześnie więzy krwi nie decydują o ważności. Osobiście widzę te zależności w następujący sposób – hanzyckie klany to twory zajmujące się daną dziedziną, lub przywiązane do danego miejsca (ale wówczas musi to być opłacalne, np. klan Armady jest przywiązany do flotylli statków, która przyciąga masy Unitów, a co za tym idzie mamy duży przepływ gotówki). Natomiast rody są bardziej umowne w porównaniu do pozostałych Rodzin. Oto rody gangsterskie, w które można się po prostu wkupić, jeśli Pater Familias na to pozwoli. Członków rodu często nie łączą więzy krwi, lecz więzy interesów. Stąd gdy trafimy do hanzyckiego klanu możemy znajeźć w nim przedstawicieli kilkunastu rodów, którzy reprezentują rózne interesy. Głowy poszczególnych rodów muszą liczyć się ze zdaniem swoich Pater z potężniejszych rodów. Awans w szeregasz rodu zwykle wiąże się z rozlewem krwi, tym większym im potężniejszy Pater.

Podsumowując: rody hanzyckie, to jakby gangi z czasów Capone, licząc od sklepikarza po Głowę Rodu, natomiast klan to określenie dla danej siedziby, lub dziedziny, którą dana grupa się zajmuje.

wtorek, 14 lutego 2012

Klanarchia: Ród a klan #1

Na Rubieży funkcjonują dwa pojęcia, które w naszej rzeczywistości są obce. Konkretnie mam tu na myśli ród i klan. Oba określają w pewien sposób stopień pokrewieństwa, lecz jako jednostki mają specyficzne znaczenie. Poniżej przedstawię, jak widzę tą zależność w Klanarchii.

Klan


Czym jest klan w Klanarchii, raczej każdy wie. To zbiór społeczności mieszkającej w jednej siedzibie. Społeczność jest ta mniej lub bardziej samowystarczalna. I, co najważniejsze, składa się z kilku/ kilkudziesięciu/ kilkuset rodów. Czasem wszystkie należą do jednej Rodziny. Czasem w klanie rytualistów znajdziemy ród wywodzący się z soldatów. Takie mieszanki są tym częstsze im większy jest klan. Szczególnie zjawisko to można zaobserwować w średnich i dużych klanach.

Ród

Natomiast ród jest to po prostu zbiór rodzeństwa, kuzynostwa, wujostwa i wszystkich tych, którzy uznają więzy krwi i wspólnego protoplastę. Już sama Tradycja determinuje zachowanie pamięci o przodkach, a w szczególności o twórcy danego rodu.

Być członkiem danego rodu oznacza znać swych przodków, rozsławiać ich imię, przekazywać dalszym pokoleniom rodowe legendy. Często oprócz podążania drogą Egzarchy, staramy się dorównać dokonaniami przodkowi, który założył ród. Może po to, by stać się jego godnym potomkiem, a może by przyćmić jego dokonania? Bo przecież w klanie widzieć nas będą przez pryzmat naszego rodu. Jedni będą znani jako zapalczywi, inni jako mędrcy. Atrybuty przodków przechodzą na ich potomków.

W tym tle świetnie wypadają Wybrańcy Przodków i Rzecznicy Rodów. Różne cele Rzeczników będą napędem do różnego typu konfliktów. Bo przecież dany ród może chcieć władzy, ale równie dobrze chcieć odzyskać poważanie w klanie. Natomiast Wybrańcy mogą sami przekonać się o charakterze przodków, który czasem może się bardzo mijać z tym opisywanym w legendach.

Kolejna sprawa, która może się stać niezłą zahaczką na przygodę czy wręcz kampanię, to wszelkie relikty przodków. Miecz, podarowany przodkowi przez Srogieja, przechodzący z pokolenia na pokolenie na pierworodnego rodu to nie byle co. A gdyby tak został skradziony? Albo przekazany nie pierworodnemu?

Rody a Rodziny


Każda z Rodzin na Rubieży inaczej podchodzi do kwestii rodów i klanu. Czasem ważniejszy jest ród, czasem klan. Ale to temat na kolejny wpis.

cdn.

poniedziałek, 13 lutego 2012

Klanarchia: Rody hanzyckie

Dzisiaj rody hanzyckie. Znowu tabelka, ale co tam. Niedługo powinny być też klany hanzyckie, ale z racji tego, że są one dla tej Rodziny mniej ważne to będzie ich ok. pięćdziesięciu. A jak na razie zapraszam tutaj. Przyznaje, że spora część ukradziona od Tomasza M.


01
Accardi
02
Alongi
03
Asanza
04
Aureliano
05
Avintiaro
06
Azzo
07
Balamonte
08
Batista
09
Berengariowie
10
Boccia
11
Bolardo
12
Bonetti
13
Borelli
14
Callanochi
15
Candiano
16
Cassela
17
Clemenza
18
Cognasso
19
Colombo
20
Contarini
21
Corleone
22
Corredor
23
Corrello
24
Costello
25
Da Veranzzano
26
De Luca
27
Di Bologni
28
Di Carlo
29
Dragna
30
Drizzo
31
Du Bourge
32
Enduro
33
Ercole
34
Esticcelli
35
Falcone
36
Ferro
37
Ferucci
38
Fidderowie
39
Fontane
40
Fontario
41
Foscarini
42
Gagliano
43
Gallo
44
Garafola
45
Gatto
46
Gennaro
47
Giacalone
48
Girardi
49
Giustiniani
50
Grimani
51
Il Vincente
52
Impostato
53
Inigo
54
Inunzio
55
La Trevisiano
56
Lampuedusa
57
Lazzarini
58
Lopez
59
Loredani
60
Lucania
61
Luchino
62
Magaddino
63
Mancuso
64
Massagliani
65
Massei
66
Mateotti
67
Mirocco
68
Mazzini
69
Mocenigo
70
Morosini
71
Obizzo
72
Orsinni
73
Pessaro
74
Pessaro
75
Ramiro
76
Rava
78
Reina
79
Rovanni
80
Rupolo
81
Sagredo
82
Salerno
83
Santoro
84
Scagliatti
85
Scarfo
86
Scorsezo
87
Sforza
88
Stelligo
89
Tagliatti
90
Tiburo
91
Tiepollo
92
Tornabuoni
93
Tourine
94
Tozzi
95
Urbino
96
Valenti
97
Venieri
98
Vertocci
99
Visconti
100
Vittari