sobota, 15 marca 2014

Wywiad z Fajne RPG

Tak mnie jakoś na wywiadu wzięło i nie wiem czemu, ale takowy wylądował w końcu na Bestiariuszu. Tak czy siak przedruk daję też tutaj. Smacznego!


Właśnie zbliża się do końca zbiórka na portalu Polakpotrafi.pl na wydanie dwóch systemów RPG – „Adventurers!” i „Bestie i Barbarzyńcy”. Aktualnie pierwotny cel (2000zł) został już pięciokrotnie przekroczony. Z tej okazji postanowiłam zasięgnąć języka u sprawców całego zamieszania czyli twórców marki „Fajne RPG”.

Narmo: Trzy wydawnictwa aktywnie zajmujące się Grami Fabularnymi postanowiły połączyć siły pod logiem "Fajne RPG". Czy możecie ujawnić kto podjął taką inicjatywę i skłonił resztę do współpracy? Dlaczego "Fajne RPG"?


Ramel: Sama nazwa to był brainstorm miedzy Puszonem i mną. A inicjatywę podjął Puszon, ja sam uważałem, że coś takiego powinno powstać, wiec od razu sie zgodziłem. Do współpracy nas nie trzeba było skłaniać - znamy sie wiele lat, pracowaliśmy nad rożnymi projektami. No i łączy
nas nienawiść :)

Puszon: Jam się to nie chwaląc uczynił. Zarówno z Darkenem jak i Ramelem współpracujemy już jakiś czas (robiąc różne rzeczy). Nie było więc większych trudów z dogadaniem zaciśnięcia współpracy. A dlaczego „Fajne RPG”? Jak zawsze nad nazwą bardzo się trudziliśmy (choć nie tak jak nad nazwą pewnego innego tajnego projektu, nad którym teraz pracuję;) - chcieliśmy znaleźć jedną nazwę, jeden termin na wspólne określenie linii „Wolsunga”, „Savage Worlds” oraz gier indie. No i tak jakoś stwierdziliśmy, że całkiem fajne RPGi wydajemy...

Darken: Jestem pragmatykiem. Rozmowy o kształcie mojego udziału trwały długo. O ile wstępnie szybko się zgodziłem, to zasady współpracy wykuwały się z mojej strony długo, ponieważ posiadam (i posiadałem) silną wizję tego, co ma wydawać moje wydawnictwo. Ostatnie szlify powstały przy „S/Lay W/Me” i obecnej zbiórce i obecnie mogę prawdziwie powiedzieć, że działamy wspólnie.

Narmo:  Czy "Fajne RPG" jest zamkniętą marką tylko dla Kuźni Gier, Gramela i Gindie? Czy jest szansa pod tym szyldem zobaczyć również inne wydawnictwa?

Ramel: Ja uważam, że jest. Ale czy inni do nas dołączą? Nie wiem. Jak na razie, mamy bardzo fajny, zgrany, zespół.

Puszon: Zawszę powtarzam - warto rozmawiać. Jesteśmy otwarci na propozycje ;)

Darken: Szykujemy się na nowych autorów, także polskich. Czy całe wydawnictwa? Nie łatwo jest wykuć taki sojusz jak nasz, ale przy odpowiedniej osobie - kto wie?

Narmo:  Wydani zostali już "Superbohaterowie", "Dzień Sądu", "S/Lay W/Me". Przy zbiórce na ten ostatni tytuł cel został przebity prawie pięciokrotnie przy wsparciu trochę ponad stu osób. Jak oceniacie ten sukces? Czy crowdfunding już na stałe wpisze się w sposób wydawania RPG w Polsce?

Ramel: Imo? Tak. To dobry sposób.

Puszon: Zobaczymy jak rynek będzie reagował na kolejne zbiórki, ale sądzimy, że jest to świetny sposób aby dawać klientom produkt jakiego chcą. Wpisuje się to w naszą strategię docierania bezpośrednio do klientów - na konwentach i poprzez www.rpgsklep.pl :)

Darken: Tak. Oczywiście, mógłbym skończyć w tym momencie, ale rozwinę. Łącznie RPGowe projekty zebrały 15000zł. Rezygnacja z takiej ścieżki miała by być rozsądna? Nie sądzę. Co nie powoduje, że teraz wszystko będziemy wypuszczać przez tego typu serwisy.

Narmo:  Aktualnie trwa zbiórka na polskie wydanie "Adventurers!" i "Bestie i Barbarzyńcy". Wiadomo już, że do tego pierwszego dodany zostanie setting "Gothica". Możecie przybliżyć jego założenia i dlaczego akurat ten setting został wybrany?

Puszon: Więcej powie o tym Ramel, ale wybraliśmy „Gothicę” z bardzo prostego powodu - napisał ją dla nas Umberto - autor „Adventurers!” i ukaże się ona po polsku prapremierowo. :)

Ramel: „Gothica” została napisana specjalnie dla polskiego rynku przez Umberto. Sam setting to gotycki świat grozy, bardzo kliszowy. Taki Solomon Kane, Van Helsing i Ravenloft. A że my, Polacy, lubimy te klimaty, to dlatego z Umberto ustaliliśmy, ze ten świat powstanie.

Narmo:  Czy obie gry będą wspierane w późniejszym czasie dodatkowymi materiałami, przygodami?

Ramel: Mam nadzieje, ze tak. Do ”Bestii (…)” mamy dużo materiałów, jak sie przyjmie setting, to czemu ich nie wydawać :)

Puszon: Tak. Część rzeczy już widać na naszej zbiórce, zaś nad kolejnymi będziemy pracować. Choć oczywiście wiele tu zależy jak rynek przyjmie podręczniki. Mamy nadzieję, że tak pozytywnie jak to widać do tej pory.

Narmo: Ostatnimi czasy mam wrażenie, że wydaje się u nas sporo systemów RPG. Lecz zaledwie niektóre doczekały się choć jednego dodatku. Znając od kuchni tą niszę, możecie się podzielić swoimi spostrzeżeniami na ten temat? Nie boicie się, że podobnie stanie się z "Fajne RPG"? Że wydacie sporo małych gier, które ostatecznie staną się ozdobą na półce kolekcjonera?

Darken: Na Pyrkonie dostarczymy pięć nowych dodatków do „Opowieści z Karczmy”. Jasne, można mówić, że to nie RPG. Ja się tam nie znam, ludzie za pomocą tego robią fajne historie, zasady tłumaczy się w minutę, a rozgrywka trwa tak z 15-20 minut...

Ramel: Więc można. Opowieści z Karczmy są całkiem fajnym spojrzeniem na RPG. A co do dodatków - no to do „Bestii i Barbarzyńców” mamy trochę - może wiec, jak to będzie miało zbyt, do tego tez przetłumaczymy coś.

Puszon: „Adventurers!” ukaże się dzięki zbiórce z co najmniej 2 dodatkami. Takoż i „Bestie i Barbarzyńcy”. Dzięki zbiorkom społecznościowym dużo łatwiej nam będzie wydawać dodatki.

Narmo: Dotarły do mnie przecieki, jakoby "Fajne RPG" planowało wydawanie e-czasopisma z dodatkowymi materiałami do swoich gier. Ile jest w tym prawdy?

Darken: Puszonie, wiesz coś o tym?

Ramel: Właśnie, bo ja nic nie słyszałem?

Puszon: Nie w Moskwie, a w Leningradzie... nie rozdają ale kradną.. Coś jest na rzeczy. Powiadomimy wkrótce :)

Narmo: Czy możecie uchylić rąbka tajemnicy i zdradzić w jakich nakładach sprzedają się gry pokroju „Deadlands”, „Wolsung” czy „TSOY”? Według waszej oceny nowe produkty trafiają bardziej w ręce starych wyjadaczy czy nowego pokolenia graczy?

Darken: „The Shadow of Yesterday” w obu edycjach miał 400 egzemplarzy, zaś „Opowieści z Karczmy” to 1000 kopii. Udało mi się trafić z oboma produktami do młodszych osób, zwłaszcza z OzK.

Ramel: Rożnie. „SWEPL” [„Savage Worlds Edycja Polska” – przyp. red.] i parę innych rzeczy sprzedało sie dobrze. „Deadlands” już troszkę (imo) gorzej. Choć paręset sprzedaliśmy.

Puszon: „Wolsung” to w Polsce przeszło 2500 sprzedanych egzemplarzy. I drugie tyle dodatków (wszystkich w sumie).

Narmo: Czy "Fajne RPG" ma w planach organizację swojego "conu"? A może to właśnie Imlardis stanie się taką imprezą?

Darken: Może coś na kształt spotkania, ale nie ma sprecyzowanych planów.

Puszon: Raczej nie. Będziemy za to starali docierać na różne nawet mniejsze konwenty. A nawet do klubów miłośników gier i fantastyki. Jeśli nas zaproszą. ;)

Narmo: Jakie są Wasze plany? Kołaczą mi się w pamięci wspomnienia o zapowiadanych takich grach jak "Rush Hour", "Wolsung w kosmosie". Co potwierdzacie, co zapowiadacie i dlaczego w takiej właśnie kolejności?

Puszon: Na pewno wydamy „Szare szeregi”, „Almanach Horroru” oraz „Savage Worlds Horror”.

Darken: Mamy grafik zapełniony do końca roku, ale mamy prostą politykę która nazywa się "Zapowiadamy, jeżeli projekt jest w mocno zaawansowanej formie". Z mojej strony na pewno można się spodziewać kolejnych karcianych gier. W najbliższej przyszłości wyjdzie” Dogs in the Vineyard”, gra o trudnych wyborach moralnych. Zapowiadałem start zbiórki na serwisie Polakpotrafi.pl na 17 marca, ale termin zostaje lekko przesunięty ze względu na kwestie prawne dot. ilustracji (już rozwiązane na szczęście). Jednak w tym dniu pokażę draft zbiórki, aby publika oceniła jego atrakcyjność i dała ew. feedback. Skoro używam takiego sposobu zbierania pieniędzy na wydanie gry, chce mieć pewność, że wyciskam z niego maksimum możliwości, którą daje.

Ramel: Do SW z Puszonem i Darkenem przygotowaliśmy plan wydawniczy na rok. Plus jeszcze parę rzeczy, które już miałem, a przez różne problemy - jako GRAmel - nie mogłem wydać. Ale generalnie - jest jak Darken mówi.

Narmo: Dzięki za odpowiedzi na te kilka pytań. Życzę osiągnięcia kolejnego celu w zbiórce! Może na koniec jakieś słowo dla czytelników?

Darken: Grajcie, bawcie się i twórzcie nowe rzeczy. :)

Puszon: Wspierajcie „Fajne RPG”. Kupujcie, czytajcie, prowadźcie, grajcie :)

Ramel: Grajcie w fajne rpg. I pamiętajcie o tym, że też są „Fajne RPG”!

2 komentarze:

  1. Dobre Rpg czy Fajne Rpg?

    OdpowiedzUsuń
  2. Najpierw Fajne, potem Dobre, następnie będzie Takie Sobie, a na końcu Eee ;)

    OdpowiedzUsuń