piątek, 14 września 2018

2019 rokiem erpegów

Przyznam, że to jak zaczyna się rozwijać rynek gier fabularnych, jest naprawdę interesujące. Po długiej posusze rozświetlanej prywatnymi projektami kończonymi na podręczniku głównym jest szansa na rozwinięcie rynku. Bo w przyszłym roku ma pojawić się aż pięć (sic!) nowych (prawie) systemów.
Ale zacznijmy od początku. Ile żywych (rozwijanych przez wydawcę) polskich wydań erpegów mamy na rynku? Z mojej wiedzy wynika, że naprawdę niewiele. Wciąż wydawane/zapowiedziane są dodatki do Dark Heresy i Warhammera 2ed. Savage Worlds od dłuższego czasu nie wydało nic. Naprawili sklep, więc brawa dla Ramela. Fajne RPG najprawdopodobniej umarło.

Wielka Ofensywa

To, że Copernicus Corporation wydaje gry fabularne chyba nikogo nie dziwi. Oni zawsze coś wydawali, nawet gdy inni tego nie robili. Oto wydają Dark Heresy (co mi przypomina, że dalej nie mam dodatku) i Warhammera 2ed. Co ciekawsze zapowiedzieli wydanie amerykańskiego Witchera po polsku. I to już poprawionego o oficjalne i nieoficjalne erraty, a także sprostowania względem książek Sapkowskiego. Ode mnie wielki szacun dla włożonego wysiłku, by polski podręcznik nie był prostym przekładem, a był lepszy od oryginału.

Jeszcze ciekawsze jest to, że Copernicus Corp. wyda również Warhammera 4ed. Odważny krok, zwłaszcza, gdy weźmie się pod uwagę, że ledwo co wyszły dodatki do 2ed.

Na rynek gier fabularnych wkracza również wydawnictwo Black Monk. Atakują ze strony znanych i lubianych Przedwiecznych na podstawie prozy Lovecrafta, czyli Zewem Cthulhu 7ed. I fajnie, bo w tej chwili tyle jest na rynku planszówkowym wydanych gier w tym uniwersum, że nie trzeba znać tejże prozy. Fani Horroru w Arkham, Eldritch Horror, Posiadłości Szaleństwa będą mieć świetną okazję do wcielenia się w postacie inne niż, te proponowane przez FFG w planszówkach. No i elementy tych gier mogą spokojnie przydać się na sesji. Naprawdę super sprawa!

Kolejnym nowym graczem okazuje się być... Rebel. Przejmują oni osierocone przez ISĘ Dungeons&Dragons, tym razem 5ed. O tyle dobra sprawa, że np. w Krakowie istnieje liga D&D i z polskim podręcznikiem na pewno będzie łatwiej nowych graczy ściągnąć. No i wesołe ścinanie potworów może być całkiem odprężające.

I tak mamy zapowiedziane na przyszły rok Wiedzmina, Warhammera 4ed, Zew Cthulchu 7ed. i Dungeons&Dragons 5ed. Natomiast Ramel z Fajne RPG odgraża się, że w przyszłym roku wyjdzie również nowa podstawka do Savage Worlds. I tak szykuje się, że na rynku pojawi się aż 5 nowych podręczników wydanych przez duże wydawnictwa.

Mniejsza Ofensywa

Na wspieram.to kończy się właśnie akcja Sun World. Cały czas jeszcze niewydane są Afterglow i Void Dancers. Nie tak dawno skończyły się kampanie Epic World, Słowianie czy Iron Space 2ed. Daje nam to kolejne 6 systemów. Jest w czym wybierać.

Pobożne życzenia

To czego Wam i sobie życzę w związku z tym nawałem gier, to czasu by podręczniki przeczytać, ekipy chętnej ogarnąć zasady i terminów na sesję, które pasować będą całej ekipie.

4 komentarze:

  1. Przy hype jaki robi 4 edycja Warhammera decyzja Copernicusa wydaje się być jak najbardziej słuszna. Po przeczytaniu pdfa dostępnego dla tych co kupili w preorderze (jak i obecnie dostępnego też na DTRPG), to z całą pewnością mogę stwierdzić, że to najlepsza edycja tego erpega.

    Bardzo cieszy mnie pojawienie się DnD 5.0 po polsku. Niestety, część mojej ekipy średnio zna język angielski a chcieli znać to co jest napisane w podach. Teraz jest szansa, na powrót DnD do grupy :)

    Dzięki Ci ogromne Narmo za przejrzyste zestawienie tego co spotka erpegowców w przyszłym roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Mam nadzieję, że te wpisy się przydają ;)

      4ed. Warhammera niestety nie miałam okazji jeszcze poznać, ale jeśli jest jak mówisz, to świetna wiadomość dla epregowców :D

      Usuń
    2. Pewnie, że się przydają. Zaglądam tutaj jak mi tylko czas pozwala, chociaż pryey większość mojej aktywności blogowej to jestem typem blogera-podglądacza niż takiego, co pisze tony komentarzy ;-)

      Ja czwartą poznałam tylko przez pdf'a rozsyłanego dla ludzi, co kupili rulebooka w preorderze plus, udało mi się zagrać dwie mikro sesje. Wrażenia postarałam się zawrzeć w recenzji, do której przeczytania serdecznie zapraszam :-)

      https://90k6.blogspot.com/2018/09/recenzja-4-edycji-warhammera-czyli.html

      Usuń
  2. Nie wiedziałam że wydadzą podręczniki do D&D, jakoś mi to umknęło. Dzięki za informacje :)

    OdpowiedzUsuń