sobota, 9 września 2023

RPG wg Narmo: scenariusze cz. 1 - Teoria

Jako osoba, która zaczęła grać na przełomie wieków, mam już ponad 2 dekady interesowania się tym hobby w mniej i bardziej intensywny sposób za sobą. W ciągu tego czasu pojawiło się mnóstwo artykułów, a potem i podcastów, które w ten czy inny sposób klasyfikowały i opisywały gry fabularne. Były poradniki jak prowadzić, jakich tricków używać, czy chociażby jaki jest "jedynie słuszny sposób grania w erpegi". Jednak chcę zająć się tematem, który mnie fascynuje i na który z chęcią z każdym podyskutuję - scenariuszami i ich tworzeniem.

Scenariusz scenariuszami nierówny

Zanim jednak zacznę się mądrzyć musimy sobie wyjaśnić kilka rzeczy. Mówić będę o własnych klasyfikacjach i używać własnej nomenklatury. A to dlatego, że wg mnie w obiegu nie ma odpowiedniego nazewnictwa, które pozwalało by precyzyjnie określić te elementy o których będę mówić. Zacznijmy więc:

RPG wg Narmo

Będę mówić o scenariuszach i ich rodzajach, o tworzeniu fabuł.

I od razu zacznijmy od określenia, które scenariusze są polem mojego zainteresowania, gdyż wyróżniam ich dwa rodzaje:

  • Scenariusze pod publikację
  • Scenariusze użytkowe

Tu zajmiemy się tym drugim rodzajem czyli scenariuszami użytkowymi.

Scenariusz a scenariusz

Niemniej wróćmy do podstaw czym te dwa rodzaje się różnią?

Scenariusz pod publikację jest pewną formą literacką zapisu scenariusza do gier fabularnych. Scenariusze tego rodzaju znajdziemy w dodatkach, nieraz podręcznikach podstawowych, czasopismach, publikowane na stronach internetowych. Jak pisać tego typu scenariusze, które z samego swojego założenia są dla innych, możecie dowiedzieć się chociażby z poradników na stronie konkursu Quentin.

Scenariusze użytkowe natomiast przyjmują najróżniejsze formy i zwykle są zrozumiałe tylko dla danego MG (Mistrza, Mistrzyni, Matki Gry - wybierzcie rozwinięcie skrótu jakie wam pasuje). To jest ten zapis scenariusza, który ma nam ułatwić poprowadzenie sesji, przypomnieć:

  • o wątkach i motywach jakie chcemy poruszyć i zawrzeć w przygodzie, 
  • o postaciach, 
  • muzyce, którą mamy przygotowaną pod daną scenę, 
  • opisach scen, miejsc, postaci
  • zahaczkach dla postaci
  • możliwych rozwinięciach akcji
  • Itd
  • I tym podobne

Scenariusz użytkowy

Czym więc jest scenariusz użytkowy? Jak wygląda? 

Nie ma jednego jedynie słusznego sposobu "spisania" takiego scenariusza. Spisania oczywiście w cudzysłowie, bo może on przyjąć przecież i formę graficzną i dowolnie inną. Ilu MG tyle rodzai scenariuszy, a i tak pomiędzy kolejnymi sesjami mogą one wyglądać inaczej. Wszystko zależy od naszych preferencji i warto eksperymentować z formą i treścią.

I dalej mamy kolejne rozkładanie na części pierwsze: 

  • forma scenariusza użytkowego czyli sposób jego zapisania, przygotowania
  • tworzenie scenariusza użytkowego czyli sposób jego wymyślania

I ponownie forma i tworzenie może być ze sobą skorelowane a nie musi. Forma zapisu nie narzuca procesu tworzenia, ani proces tworzenia nie narzuca formy spisania.

Jak widać temat jest bardziej złożony niż pierwotnie mogłoby się wydawać.

cdn. 

RPG wg Narmo: scenariusze cz. 2 Spisanie scenariusza użytkowego
RPG wg Narmo: scenariusze cz. 3 Przygotowanie scenariusza użytkowego



2 komentarze:

  1. Przepraszam, czy mi się wyświetlił cały artykuł? Bo autor chyba za dużo scenariuszy „użytkowych” przerobił, ale żadnego „pod publikację”, bo to nie nadaje się pod żadną formę publikacji.
    Pozwolę sobie sparafrazować: istnieją dwa rodzaje słoni, różowe, o których nie pisnę nawet słówka i zielone, o których nic nie napiszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak jest w tytule - jest pierwsza część. Mogę zawalić bloga toną tekstu, a mogę dawkować. Więc, tak, wyswietliła się część artykułu, co jest zamierzone.

      Usuń