piątek, 15 września 2023

RPG wg Narmo: scenariusze cz. 4 - Ostateczne spisanie i dekoracje

RPG wg Narmo: scenariusze cz. 1 - Teoria
RPG wg Narmo: scenariusze cz. 2 - Spisanie scenariusza użytkowego

Co dalej?

Mamy już garść informacji, które pomogą nam złożyć naszą przygodę w całość czyli przygotować scenariusz użytkowy, dzięki któremu sprawniej poprowadzimy przygodę i miejmy nadzieję będzie ona angażująca dla graczy.

Podsumujmy co udało nam się wyciągnąć do tej pory:
  • mamy nasz główny konflikt, wokół którego toczyć się będą wydarzenia
  • mamy frakcje, które swoimi dążeniami będą napędzać akcję
  • mamy garść informacji wyciągniętych z historii postaci  lub ustalone z graczami czyli:
    • przynajmniej kilku BNów
    • kilka lokacji
    • być może jakieś przyjazne frakcje lub wręcz przeciwnie
  • mamy informacje, nt. tego jakie umiejętności/cechy/talenty chcą wykorzystywać gracze, co ich rajcuje czyli:
    • mamy przynajmniej kilka sytuacji dla każdego gracza, w których będzie się mógł pochwalić umiejętnościami postaci
    • mamy kilka okazji, w których możemy pokazać słabość postaci
  • mamy garść motywów do ubarwienia przygody i zszycia jej w całość
Powyższe zebrane razem powinny nam już dawać jakąś inspirację i pomysł jak mogłaby wyglądać intryga, w którą chcemy wplątać postacie graczy. Ważne jest to, że nie mamy obowiązku użyć każdej z wynotowanych informacji.

Fajną praktyką jest nadanie danej przygodzie tytułu. Może nam do tego posłużyć jeden z przygotowanych wcześniej motywów. Być może jest to coś co przyjdzie Wam do głowy, gdy po raz kolejny zajrzycie do notatek i zawartych tam informacji. Być może tytuł wymyślą grający. Jeśli zdecydujecie się na tytuł scenariusza, postarajcie się, by nawiązanie do niego pojawiło się w przygodzie.

Pomyślcie o głównym konflicie. Czy mamy głównego antagonistę, który zakulisowo będzie przeszkadzał postaciom graczy? Jeśli tak, to stwórzmy mu pomagierów, z którymi będziemy konfrontować BG (w końcu główny zwykle nie robi wszystkiego sam - ma od tego ludzi). Może będzie to któraś z postaci wyciągnięta z historii jednej z BG? Dajmy tym kilku (najlepiej 1-3 pomagierów) postaciom jakąś cechę charakterystyczną. Wystarczy jedna, dwie, tak by gracze utożsamiali tą cechę z postacią. 

Być może kroi się wam już jakaś historia w głowie. Możecie wynotować ją w kilku punktach tworząc tzw. węzły fabularne. Są to nasze punkty zwrotne fabuły, do których dąży przedstawiony świat niezależnie od poczynań graczy. Mogą one działać również w ten sposób, że będą odliczały nam czas gry, dzieląc ją na mniejsze fragmenty. Mogą to być też pewne punkty kulminacyjne podobne do tych znanych z filmów czy książek. 

Pamiętajmy jednak, że kreatywność graczy nie zna granic i węzły fabularne mogą stać się niemożliwe do zrealizowania w zaplanowanej wcześniej formie. Nie ma w tym niczego złego, po prostu na zdrowy rozum należy zmienić w czasie gry, lub pomiędzy sesjami, taki punkt fabularny. Osobiście polecam zapisywać je ogólnymi hasłami, co pozwoli łatwiej je dostosować do zmiennej sytuacji powstałej na sesji.

Popatrzcie na wynotowane zahaczki - jak można je złożyć w całość biorąc pod uwagę setting? Jeśli wybraliście grę o wąskiej konwencji, ma ona najpewniej kilka mechanizmów, które mogą Wam w tym pomóc. 

Spróbujcie przejść od ogółu, do coraz mniejszych szczegółów, np. 
  • tytuł,
    • konflikt,
      • węzły fabularne,
        • pomniejsze wyzwania,
          • mikrowydarzenia,
            • dekoracje. 
Po nabraniu wprawy sami stwierdzicie, które elementy i w jakiej kolejności jest wam najwygodniej rozpisywać.

Wyzwania

Popatrzcie na przygotowany przez Was scenariusz i zastanówcie się przez chwilę, czy w każdym z zaznaczonych przez Was punktów postacie graczy mają co robić. Chodzi o to, by postacie miały możliwość w jakiś sposób się wykazać, a nie były tylko biernymi odbiorcami tego co chcemy im pokazać. Dobrze jest też nie zakładać jednego rozwiązania problemu - możecie wymyślić kilka i je zanotować, donotować potem w trakcie gry coś, co pasuje do dotychczasowych poczynań graczy. 

Nic też nie stoi na przeszkodzie, by wyzwanie po prostu przedstawić grającym, z sytuacją wejściową, bez przygotowanej sytuacji wyjściowej. Czyli wiemy co doprowadza do danej sytuacji, być może ustalimy na co może mieć wpływ dane wyzwanie i jakie konsekwencje może generować. Lecz wybór ścieżki rozwiązania wyzwania pozostawiamy całkowicie w rękach PG.

Jeśli lubicie grać na stawkach, możecie je określić wcześniej (a na pewno przed ewentualnym rzutem) jaki będzie wynik udanej i nieudanej akcji. Nie bójcie się jednak potem w trakcie gry zmieniać stawek po negocjacjach z graczami. Czasem mają dużo lepsze pomysły. W końcu co dwie głowy, to nie jedna.

Pamiętajmy, że gracze chętniej podejmą się wyzwania, gdy jego wynik wpłynie bezpośrednio na ich postacie. Walka jest tu dość oczywistym przykładem, jednak konflikt społeczny, gdy na szali leży ich dobre imię lub reputacja jest nieraz jeszcze bardziej emocjonujący. Jeśli graczom zależy, by popchnąć historię w daną stronę, może warto zanotować nawet w czasie sesji wyzwanie, od którego wyniku będzie to uzależnione?

Dekoracje

Mamy już zgrubnie przygotowany scenariusz użytkowy. Możemy go jeszcze upiększyć, by jak najłatwiej się go nam prowadziło. Poniższe propozycje są opcjonalne i wybierzcie te, które najbardziej Wam pasują, z którymi najlepiej się czujecie.

Inspiracje graficzne

Szkice, grafiki, mapy itp. mogą pomóc nam nie tylko poprzez pokazanie ich graczom. Możemy też patrzeć na nie i opisywać daną rzecz, pomijając te szczegóły, które aktualnie nam nie pasują. Metoda świetnie się sprawdza przy opisie miejsc i postaci.

Muzyka

Wybieranie motywu muzycznego pod konkretną scenę w scenariuszu może być równie inspirujące co frustrujące. Oczywiście, że muzyka może nam pomóc budować klimat, za jej pomocą możemy graczy popędzać lub dać im znać, że zbliża się główny antagonista. Pamiętajcie jednak, że jest to tylko dekoracja, bez której da się obejść.

Bohaterowie Niezależni

Każdego z bohaterów możemy opisać, przygotować mu grafikę, statystyki. Możemy mu nadać imię i historię (byleby nie dłuższą niż mają nasze postacie graczy). Fajną sprawą, by wyróżnić BNa jest dać mu charakterystyczne powiedzonko, albo wyrażenie, którego namiętnie używa. Może ma jakiś tick, lub bardzo charakterystyczną cechę wyglądu? Ważne, by było to coś przypisane tylko i wyłącznie tej postaci. Wówczas gracze od razu będą ją identyfikować.

Pamiętajcie też, że nie warto dokładnie opisywać każdej możliwej do spotkania postaci. Wybierzcie kilka najważniejszych i tym nadajcie bardziej charakterystyczny szlif. Reszta to postacie tła. 

Mikrowydarzenia

Mikrowydarzenia możemy przypisać do danego miejsca, możemy też zrobić z nich tabelę, z której będziemy je w razie potrzeby losować albo wybierać. Mikrowydarzenia to drobne wydarzenia w świecie gry, które oczywiście możemy zaimprowizować, lecz mając pod ręką w prosty sposób ubarwimy grę. Czy obszczeka ich pies, czy kot zacznie się łasić, a może ucieknie na ich widok? Może zauważą kłócącą się parę? Takie mikrowydarzenie może sprawić, że przedstawiany przez nas świat ożyje, a może się i rozwinąć w pełnoprawny wątek fabularny.

Tabele

Jeśli tylko macie taką ochotę, to nic nie stoi na przeszkodzie byście zrobili tyle tabel ile chcecie. Mogą one dotyczyć wyglądu BNów, a może ich nastawienia do postaci graczy? Jest to kolejne z narzędzi, które mogą nam pomóc udekorować przygotowany wcześniej szkic scenariusza.

Mechanika

Jeśli czujecie, że w danym momencie dobrze będzie wykorzystać jakąś specyficzną mechanikę, zanotujcie sobie ją. Zapiszcie sobie skrótowo jak ją stosować i co ewentualnie testować. Zaoszczędzi to czas i ewentualną frustrację, gdy zaczniemy się denerwować wertując podręcznik nie będziemy mogli trafić na interesujący nas fragment.

Słowo na koniec

Oczywiste jest, że nie wyczerpałam tematu. Znajdzie się przecież np. jeszcze jakiś inny sposób spisywania scenariusza użytkowego. Być może niektóre z powyższych punktów są dla was kompletnie zbędne. Jednak przejście powyższej ścieżki powinno Wam pozwolić przygotować scenariusz użytkowy dla przygody lub kampanii. Być może tworzycie fabuły i scenariusze zupełnie inaczej. Z chęcią dowiem się jak radzicie sobie przygotowywaniem scenariusza. 

Dajcie też znać, co z powyższego było dla Was pomocne.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz