RPG wg Narmo: scenariusze cz. 2 - Spisanie scenariusza użytkowego
Co dalej?
- mamy nasz główny konflikt, wokół którego toczyć się będą wydarzenia
- mamy frakcje, które swoimi dążeniami będą napędzać akcję
- mamy garść informacji wyciągniętych z historii postaci lub ustalone z graczami czyli:
- przynajmniej kilku BNów
- kilka lokacji
- być może jakieś przyjazne frakcje lub wręcz przeciwnie
- mamy informacje, nt. tego jakie umiejętności/cechy/talenty chcą wykorzystywać gracze, co ich rajcuje czyli:
- mamy przynajmniej kilka sytuacji dla każdego gracza, w których będzie się mógł pochwalić umiejętnościami postaci
- mamy kilka okazji, w których możemy pokazać słabość postaci
- mamy garść motywów do ubarwienia przygody i zszycia jej w całość
- tytuł,
- konflikt,
- węzły fabularne,
- pomniejsze wyzwania,
- mikrowydarzenia,
- dekoracje.
Wyzwania
Dekoracje
Mamy już zgrubnie przygotowany scenariusz użytkowy. Możemy go jeszcze upiększyć, by jak najłatwiej się go nam prowadziło. Poniższe propozycje są opcjonalne i wybierzcie te, które najbardziej Wam pasują, z którymi najlepiej się czujecie.
Inspiracje graficzne
Szkice, grafiki, mapy itp. mogą pomóc nam nie tylko poprzez pokazanie ich graczom. Możemy też patrzeć na nie i opisywać daną rzecz, pomijając te szczegóły, które aktualnie nam nie pasują. Metoda świetnie się sprawdza przy opisie miejsc i postaci.
Muzyka
Wybieranie motywu muzycznego pod konkretną scenę w scenariuszu może być równie inspirujące co frustrujące. Oczywiście, że muzyka może nam pomóc budować klimat, za jej pomocą możemy graczy popędzać lub dać im znać, że zbliża się główny antagonista. Pamiętajcie jednak, że jest to tylko dekoracja, bez której da się obejść.
Bohaterowie Niezależni
Każdego z bohaterów możemy opisać, przygotować mu grafikę, statystyki. Możemy mu nadać imię i historię (byleby nie dłuższą niż mają nasze postacie graczy). Fajną sprawą, by wyróżnić BNa jest dać mu charakterystyczne powiedzonko, albo wyrażenie, którego namiętnie używa. Może ma jakiś tick, lub bardzo charakterystyczną cechę wyglądu? Ważne, by było to coś przypisane tylko i wyłącznie tej postaci. Wówczas gracze od razu będą ją identyfikować.
Pamiętajcie też, że nie warto dokładnie opisywać każdej możliwej do spotkania postaci. Wybierzcie kilka najważniejszych i tym nadajcie bardziej charakterystyczny szlif. Reszta to postacie tła.
Mikrowydarzenia
Mikrowydarzenia możemy przypisać do danego miejsca, możemy też zrobić z nich tabelę, z której będziemy je w razie potrzeby losować albo wybierać. Mikrowydarzenia to drobne wydarzenia w świecie gry, które oczywiście możemy zaimprowizować, lecz mając pod ręką w prosty sposób ubarwimy grę. Czy obszczeka ich pies, czy kot zacznie się łasić, a może ucieknie na ich widok? Może zauważą kłócącą się parę? Takie mikrowydarzenie może sprawić, że przedstawiany przez nas świat ożyje, a może się i rozwinąć w pełnoprawny wątek fabularny.
Tabele
Jeśli tylko macie taką ochotę, to nic nie stoi na przeszkodzie byście zrobili tyle tabel ile chcecie. Mogą one dotyczyć wyglądu BNów, a może ich nastawienia do postaci graczy? Jest to kolejne z narzędzi, które mogą nam pomóc udekorować przygotowany wcześniej szkic scenariusza.
Mechanika
Jeśli czujecie, że w danym momencie dobrze będzie wykorzystać jakąś specyficzną mechanikę, zanotujcie sobie ją. Zapiszcie sobie skrótowo jak ją stosować i co ewentualnie testować. Zaoszczędzi to czas i ewentualną frustrację, gdy zaczniemy się denerwować wertując podręcznik nie będziemy mogli trafić na interesujący nas fragment.
Słowo na koniec
Oczywiste jest, że nie wyczerpałam tematu. Znajdzie się przecież np. jeszcze jakiś inny sposób spisywania scenariusza użytkowego. Być może niektóre z powyższych punktów są dla was kompletnie zbędne. Jednak przejście powyższej ścieżki powinno Wam pozwolić przygotować scenariusz użytkowy dla przygody lub kampanii. Być może tworzycie fabuły i scenariusze zupełnie inaczej. Z chęcią dowiem się jak radzicie sobie przygotowywaniem scenariusza.
Dajcie też znać, co z powyższego było dla Was pomocne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz