sobota, 9 września 2023

RPG wg Narmo: scenariusze cz. 2 - Spisanie scenariusza użytkowego


Oczywiście mówimy cały czas o grach, gdzie scenariusz jest pożądany. Chociaż… ale może o tym później.

Pamiętacie, że mówimy o scenariuszu użytkowym? Czyli zapomnijcie o uniwersalności. Zapomnijcie o spisywaniu go w formie opowiadania. Zapomnijcie o oddawaniu go w ręce postronnych. Bo to nie będzie scenariusz pod publikację, więc do czytania, tylko Wasz i Waszej Grupy przygoda w danym świecie.

Tak, zakładam, że znacie się już wcześniej. Że przeszliście BHSy, wiecie jakich tematów nie chcecie poruszać, a jakie Was rajcują jako grupę. Drodzy moi, erpeżki to gra zespołowa. To nie MG przeciw Graczom i Graczkom, choć to MG rzuca kłody pod nogi i piętrzy przeszkody. I tu kolejne założenie - celem rozegrania przez nas sesji jest dobra zabawa, niezależnie co pod tym terminem rozumiemy.

Ale było mówione wcześniej - będzie o scenariuszach. Zacznijmy więc od podstaw - od czego zacząć?

Spisanie scenariusza użytkowego


Zanim postawimy pierwszy znak naszego scenariusza na papierze, warto zastanowić się w jaki sposób spiszemy nasz scenariusz. Jaki sposób prowadzenia notatek nam odpowiada. Sposobów przygotowania notatek na sesję/scenariusza użytkowego jest naprawdę sporo. Dużo zależy od tego jaki typ rozgrywki preferujecie, w jakim typie notatek najlepiej się odnajdujecie. Jedno jest pewne - pisanie opowiadania, czy pełnych, rozbudowanych zdań nie jest pożądane do szybkiego odnalezienia się w notatkach podczas prowadzenia sesji. Poniżej przedstawię kilka sposobów, w jaki można przygotować scenariusz użytkowy. Wybierzcie taki, jaki Wam pasuje. Próbujcie, eksperymentujcie, mieszajcie formy, aż znajdziecie taką, która pasuje Wam najbardziej. W końcu to Wasz scenariusz, Wasza przygoda i najważniejsze by to Wam było wygodnie go używać. Nikt inny nie musi się w nim łapać.

Osobiście przestrzegę Was tylko przed jedną kwestią - warto by przygoda nie miała jednej, jedynie słusznej drogi jej przejścia. Jeśli zakładacie, że postacie graczy wykonają coś w danej kolejności - zapewne zrobią dokładnie odwrotnie. Pamiętajcie - to postacie graczy są głównymi bohaterami przygody. To nie są odtwórcy głównej roli, to na podstawie ich czynów powstaną dopiero opowieści. Jeśli ciężko Ci przychodzi to przełkąć - może lepiej napisz opowiadanie.

Mapa myśli


Zapewne większość z was zna ten sposób przygotowywania notatek. Z powodzeniem można go również zastosować do przygotowania notatek na sesję. Na mapie myśli możemy rozpisać główne frakcje, ich stosunki między sobą, zasoby, dostępne wątki itd. Możemy użyć zwykłej kartki, tablicy korkowej, tablic suchościeralnych, narzędzi internetowych (np. Miro) itd. Notując możemy użyć różnych kolorów dla kolejnych rodzajów zależności.

Mapa myśli daje również możliwość łatwego zapisania kilku wątków, zwłaszcza, gdy są równie ważne dla całej intrygi. W takim wypadku w każdej chwili podczas sesji można się szybko zorientować, w którym miejscu intrygi się znajdujemy, jakie konsekwencje pociągną za sobą czyny Postaci Graczy.

Mapa + Bohaterowie Niezależni


Niektórzy preferują pozostawienie graczom maksimum swobody. Do tego właśnie przydaje się poniższy sposób spisywania scenariusza. W takim wypadku wystarczy nam mapka wymyślonego przez Nas (lub i prawdziwego) miasta, regionu, może kompleksu zabudowań? Opisujemy najważniejsze lokacje, co ważniejszych BNów w nich rezydujących, czy spraw, które można w nich załatwić. W ten sposób powstaje nam baza miejsc i postaci, które gracze mogą spotkać, zobaczyć, z którymi mogą porozmawiać, czy też załatwić własne interesy. Do tego możemy dodać spis mikrowydarzeń (przykład mikrowydarzeń do Deadlands znajdziecie tutaj), których świadkiem lub częścią mogą stać się Bohaterowie Graczy. Zestawy tabel (lub fiszek, karteczek itp.) z listą imion BNów, mikrowydarzeniami, możliwymi do spotkania frakcjami, motywacjami może być bardzo pomocne, o ile oczywiście lubicie element losowy i dużą dozę improwizacji.

Sceny


Jeśli pragniemy wprowadzić na sesji większą dynamikę możemy zapisać scenariusz w postaci następujących po sobie scen. Dzielimy wtedy naszą intrygę na osobne zdarzenia (te większe) i układamy w wybranej przez nas kolejności. Dodatkowo jeszcze dla każdej sceny możemy w podpunktach dopisać jakie mikrowydarzenia się podczas niej wydarzą, jakie postacie pojawią z jakimi motywacjami. Osobiście polecam w każdej scenie dać każdej z postaci graczy okazję do wykazania się. Sceny są angażujące dla graczy, gdy ich rozstrzygnięcie znacząco wpłynie na ich postacie lub kawałek fabuły, na którym im zależy - być może na szali będzie honor postaci, nastawienie ważnej dla nich postaci, reputacja itp.

Dobrą praktyką przy spisywaniu scen jest zakładanie w danej scenie sytuacji wejściowej, bez sytuacji wyjściowej (czyli zakończenia sceny). Warto też nie być specjalnie przywiązanym do kolejności następujących po sobie scen i wprowadzanie ich oraz dostosowywanie ich do aktualnych poczynań Postaci Graczy.

Opisy BN

Ważną kwestią jest również, gdzie umieścimy opisy i statystyki naszych bohaterów niezależnych. Możemy krótki opis i statystyki postaci umieścić w miejscu scenariusza, w którym się pojawia. Problem natomiast pojawia się, gdy dana postać przewijać się będzie podczas całej przygody lub nawet kampanii. Wówczas warto opisy i statystyki przygotować na osobnych kartkach. Zostawmy też wtedy trochę miejsca, by móc notować podczas sesji dodatkowe szczegóły.

cdn.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz